De vergadering van de Commissie Verkeer en Milieu van Provinciale Staten op 19 juni ging over "de scopebeschrijving Rijnlandroute nadere uitwerking" en een "uitvoeringsbesluit", dat het mogelijk zou maken om de "realisatiefase" van de weg te starten. Met dit ambtelijke jargon werd een nieuwe fase ingeluid in de besluitvorming over dit onnodige, ongewenste en geldverslindende project.
Er hadden zich 16 insprekers aangemeld, waarvan 12 zich uitspraken tegen de weg en een drietal vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, die voor de aanleg pleitten. Er was ook een wethouder uit Leidschendam-Voorburg, die kennelijk vergeten was dat zijn gemeente zich nog niet zo lang geleden had uitgesproken tegen een tracé door de polders, en nu beweerde dat het prima was, mits op voldoende afstand van het recreatiegebied Vlietland. Een andere partij die ooit met een tomatensoepkar, rode jasjes en klinkende leuzen had deelgenomen aan een protestdemonstratie door de Stevenshof en Voorschoten, voelde zich genoodzaakt nog eens uit te leggen dat politiek een kwestie van geven en nemen is, dat men de weg eigenlijk niet wilde, maar er toch maar zijn handtekening onder had gezet omdat de coalitiepartners dat vroegen.
Alfred Blokhuizen vroeg alle fracties die sympathie koesteren voor de weg of zij het wel verantwoord vinden om in deze tijden van bezuiniging behalve de € 1,2 miljard die nodig is voor de aanleg van de weg ook nog eens € 60 miljoen per jaar voor afschrijving en onderhoud te betalen, zijnde 21% van het totale budget van de provincie voor wegonderhoud. Alfred pleitte voor een uitstel van de beslising met tenminste 10 jaar, waardoor de provincie maar liefst € 600 miljoen zou besparen.
Wim ter Keurs sprak namens de 28 organisaties van het bewonersgroepenoverleg over het grote gebrek aan onderbouwing van de noodzaak om de Rijnlandroute aan te leggen en de onrealistische prognoses die door de provincie zijn gehanteerd voor de ontwikkeling van het autoverkeer, de uitbreiding van kantooruimte en de woningbouw op vliegveld Valkenburg. Verder wees hij fijntjes op het accountantsverslag van de provincie waarin onverholen waarschuwingen staan over de enorme investeringen die men in de Rijnlandroute wil gaan doen, terwijl de provincie door de Commissaris van de Koning Jan Franssen onlangs nog "armlastig" werd genoemd.
Namens de bewoners van de Stevenshof werd erop gewezen dat Europese fijnstofnormen strenger worden, maar dat de provincie dit negeert. En ook dat de variant Maaldrift Optimaal veiliger en goedkoper is dan de de variant van de provincie, maar desondanks door Gedeputeerde Staten is afgewezen met een beroep op vage "normen" van Rijkswaterstaat. De gedeputeerde Ingrid de Bondt gaf op een vraag van Alfred aan dat zij bereid was te kijken naar mogelijkheden voor fasering van de aanleg van het tracé, zonder zich te willen vastleggen op welke delen eerst zouden worden aangepakt. Zij trok ook het boetekleed aan toen zij werd herinnerd aan de zeer gebrekkige communicatie met bewoners van het tracé. Het neemt allemaal niet weg dat er zich nog steeds een meerderheid aftekent in Provinciale Staten die akkoord wil gaan met de voorstellen van de gedeputeerde. Laten we hopen dat de extra bezuinigingen die nu door het Rijk moeten worden gerealiseerd er in Den Haag toe leiden dat men zich nog eens achter het oor gaat krabben over de toegezegde rijksbijdrage. De soap wordt in Provinciale Staten op 26 juni vervolgd. Belangstellenden zijn meer dan welkom. Verzamelen om 9.00 uur op NS station De Vink.