Gaat Voorschoten 3 miljoen extra betalen aan de ChurchillAvenue, bovenop de gewone en de extra bijdrage aan het Regionaal Investeringsfonds? Als het aan GroenLinks ligt niet. Wij waren al tegen Voorschotense bijdrage aan het RIF, omdat deze de RijnlandRoute dichterbij zou brengen, wat naar onze mening ook is gebeurd. Dat we ook nog een extra bijdrage in 2023 en 2024 gaan betalen, als de ChurchillAvenue wordt aangelegd, is moeilijk te verdedigen: voor dat geld kan een gemeente ook investeren in energiebesparing, goed waterbeheer, groen en het ondersteunen van mensen met een krappe beurs. En misschien moeten we dan wel nieuwe uitdagingen het hoofd bieden.
En nu wil het college van ONS en VVD nog eens 3 miljoen euro daarbovenop bijdragen aan de ChurchillAvenue, ook in 2023. Misschien denkt het college wel dat we in dat jaar de jackpot van de Staatsloterij winnen en alle andere problemen zijn opgelost.
Het college stelt voor geld te halen uit de financiële buffer van de gemeente, de concernreserve. Dat is een zware ingreep. Dat betekent wel dat we over dat geld geen rente meer krijgen. Jaarlijks 150.000 euro. Het college stelt zelf dat het pas op enige termijn zal lukken om dat geld ergens anders binnen de begroting vandaan te halen.. Er moet nu immers al drastisch worden bezuinigd.
Wij vinden dat een begroting niet op willekeurige aannames gebaseerd mag zijn. Dat is een hypotheek op de toekomst.
In de commissie werd niet duidelijk waarom gekozen werd voor die 3 miljoen. Met de helft van dat bedrag loopt Voorschoten in de pas met Leiden en Katwijk die ook extra bijdragen. Als je dan extra wilt bijdragen, is het logischer om in diezelfde lijn te kiezen.
Maar er is helemaal geen extra bijdrage nodig. Met het geld dat nu bijeen is gebracht, kunnen zonder meer de knelpunten aan de oost- en westkant van Leiden worden opgelost. Er ligt ook al een jaar of 5 geld klaar voor de verbreding van de N206.
De aanleg van de RijnlandRoute zal de files alléén doen verplaatsen, ook als het gaat om de ChurchillAvenue. Er zal meer autoverkeer zijn, en de flessenhalzen zullen elders ontstaan. Dat is geen echte oplossing.
In de onderzoeksrapporten kunnen we lezen dat het oplossen van de knelpunten al een heel groot deel van het probleem zal wegnemen.
Het college stelt dat het oplossen van de knelpunten hetzelfde is als de aanleg van de ChurchillAvenue. Het college staat echt alleen in deze opvatting.
Als er een weg moet worden aangelegd, dan is de ChurchillAvenue wel de beste oplossing.
Bovendien is er helemaal niet genoeg geld voor de RijnlandRoute. Het hardnekkig hieraan vasthouden stelt de eenvoudige, goedkopere knelpuntoplossingen alleen maar uit. Omdat er niet genoeg geld is, wordt in de regio voorgesteld geld voor de RijnGouwelijn in te zetten voor de RijnlandRoute. Nu wordt het helemaal grijs: geld van openbaar vervoer naar asfalt. Dit staat haaks op het beleid meer mensen voor het openbaar vervoer te laten kiezen om het autoverkeer te verminderen.
Willen we dan echt meer asfalt, meer autoverkeer, minder groen, minder schone lucht? Of willen we goede, schone en betaalbare oplossingen?
Kortom: GroenLinks vindt het betalen van 3 miljoen euro extra aan de ChurchillAvenue niet nodig, niet wenselijk en niet goed voor Voorschoten.