Weet u wat er gebeurt als er in Voorschoten een boom wordt gekapt? Nee? Wij ook niet. Wij wilden het wel graag weten. Of er voldoende is gelet op de ecologische betekenis van de boom. Of er een herplantplicht wordt opgelegd. En of er een boom van dezelfde soort in de buurt wordt geplant. Wie dat moet doen. Binnen welke termijn. En waar het geld vandaan komt voor onderhoud en aanplant van bomen.
Veel steden en dorpen in ons land hebben deze zaken geregeld in een bomenverordening of een regeling voor een bomenfonds. Voorschoten, dat zich graag laat voorstaan op zijn lommerrijk karakter, heeft dat niet. De APV (Algemene Plaatselijke Verordening) kent enkele bepalingen over bomenkap. Deze zijn eerder dit jaar aangepast. Vroeger moest voor alle bomen van een zekere omvang, die niet vielen onder de (uitgebreide) uitzonderingsregeling van de APV, een kapvergunning worden aangevraagd. Nu geldt die vergunningsplicht alleen nog voor bomen die staan op een lijst van beschermwaardige bomen. Er is zo’n lijst voor gemeentelijke bomen gemaakt. Er staan ca. 1000 bomen en boomgroepen op. Voor bomen van particulieren is de lijst nog in de maak. Naar schatting zal 90% van de bomen in onze gemeente straks zonder vergunning gekapt mogen worden, bijvoorbeeld omdat iemand een garage wil bouwen en die boom in de weg staat. Deze wijziging van de APV werd door alle partijen in de gemeenteraad beschouwd als een welkome vermindering van de administratieve lastendruk. Behalve door GroenLinks. Wij zagen dit als een ongewenste ondermijning van een van de doelstellingen van de Groenstructuurvisie, die de gemeenteraad in september 2009 heeft aangenomen: “de gemeente Voorschoten streeft naar een duurzame instandhouding en ontwikkeling van haar bomenbestand binnen de wettelijke kaders en de mogelijkheden van de gemeente als beheerder”.
Toen wij in juni van dit jaar aan het college van B&W vragen stelden over de bomenkap (38 kapitale bomen) langs het spoor ten behoeve van het snelfietspad en de kap van 60 bomen op het terrein van de (inmiddels afgebrande) boerderij Dorpszicht aan de Zwaluwweg vroegen wij ook naar de mening van het college over de instelling van een gemeentelijk bomenfonds. Het college antwoordde dat zo’n fonds toegevoegde waarde zou kunnen hebben. Daarop zijn wij op zoek gegaan naar voorbeelden van een dergelijk fonds bij andere gemeenten en hebben wij een ontwerp motie opgesteld, waarin het college werd opgeroepen met een werkbaar voorstel voor een bomenfonds te komen. Ook werd het college verzocht een overzicht van gehanteerde gronden voor verlening of weigering van kapvergunningen te overleggen en jaarlijks een overzicht te maken van de onder vergunning gekapte bomen, met vermelding van de personen of instanties die voor herplant verantwoordelijk zijn en de termijnen waarbinnen de herplant moet worden uitgevoerd. Deze ontwerp-motie is op 18 november besproken in de Commissie Wonen, Ruimte en Groen. Helaas hebben alle andere fracties ook dit voorstel afgewezen, omdat het volgens hen zou leiden tot te veel administratieve rompslomp. Dit terwijl wij behalve de genoemde overzichten aan het college niet meer hadden gevraagd dan te komen met een simpel en effectief voorstel voor een bomenfonds en wij na ambtelijk overleg ervan overtuigd waren dat dat niet teveel gevraagd was.
Wij hebben inmiddels begrepen dat over enige tijd de vraag van een aparte bomenverordening toch weer zal worden gesteld door het college zelf, wanneer ook de lijst van particuliere beschermenswaardige bomen is gepubliceerd en met de eigenaren van de bomen is besproken. Wij zullen zorgen dat wij op dat moment weer klaarstaan met voorstellen om het zo te regelen dat de bovengenoemde doelstelling van de Groenstructuurvisie op een effectieve en transparante wijze ten uitvoer kan worden gelegd. Hopelijk is dat niet teveel gevraagd van PvdA, CDA, VVD en ONS.
In de bijlagen treft u de conceptmotie van ons aan en als voorbeeld het Reglement Bomenfonds van de gemeente Brunssum.
Fer von der Assen
22-11-2010