Als zo’n zestig ondernemende burgers zorgen dat ook de ouderen en minder validen in Voorschoten zich kunnen verplaatsen, is dat zeer te prijzen. Als deze voorziening na twintig jaar nog steeds goed draait is dat heel mooi. Als Voorschoten op deze manier haar WMO-verantwoordelijkheid (zorgen dat alle burgers mee kunnen doen in de samenleving) tegen lage kosten kan vervullen, is dat ook weer een voordeel.
Als dus deze Cirkelbus buiten haar schuld om meer kosten heeft, waarom zou ze dan niet worden gesteund door de gemeente?
Toch wil het college van ONS en VVD de Cirkelbus niet zonder meer subsidie geven omdat er geen geld meer zou zitten in de pot voor vrijwilligerswerk, het Subsidieplan. De wethouder overlegt nu met de mensen van de Cirkelbus over hoe zij zelf de kosten kunnen verminderen, en aan het eind van het jaar zal ook worden gekeken of er meevallers zijn waaruit de meerkosten kunnen worden betaald. Wij vinden overleg goed.
We vinden het echter wel vreemd dat de wethouder heeft gezegd dat er een gedeelde verantwoordelijkheid voor de kosten bestaat vanwege de leegte van de subsidiepot en de bezuinigingen.
Als er een pot leeg is, kan elders financiering worden gezocht, als het college de Cirkelbus belangrijk vindt. Zeker als de gemeente zelf kosten bespaart door het werk van de vrijwilligers.
De verwijzing naar de bezuinigingen vinden wij bizar. Wij hebben gezegd dat er hier meer sprake is van keuzes. Het college heeft wel enkele miljoenen euro’s over voor de ontwikkeling van het Deltaplein en gratis parkeren in het centrum.. Daarover is geen discussie Het college kiest duidelijk voor deze zaken boven de Cirkelbus. GroenLinks hoopt dat het college deze keuze alsnog zorgvuldig zal bespreken in het collegeoverleg. En zich daarbij realiseert dat een keuze voor de Cirkelbus een keuze is voor ondernemende en zelfredzame burgers.. En dat Voorschoten daardoor is staat is tegen lage kosten te voldoen aan de WMO – verplichting te zorgen dat mensen mee kunnen blijven doen.
Wij gaan er vanuit dat het college dan een duidelijke keuze zal maken voor de Cirkelbus. Wij vinden dat een kwestie van beschaving: ook als mensen zelf niet meer volledig mobiel zijn, horen zij bij de samenleving.