Op 2 december werd in de Gouden Leeuw op initiatief van het gemeentebestuur van Voorschoten (daartoe verzocht door de GroenLinks fractie) een informatieavond gehouden over de Rijnlandroute. Deze werd bezocht door ruim 230 Voorschotenaren en andere belangstellenden. Presentaties werden gegeven door gedeputeerde Asje van Dijk en wethouder Hester Tjalma.
De heer Van Dijk gaf aan dat hij zich blijft inzetten voor een ongefaseerde aanleg van de RLR over het voorkeurstracé van de provincie (het N-11 West tracé). De kosten van dit tracé, dat in een open tunnelbak Voorschoten doorsnijdt, worden thans geschat op minimaal € 844 miljoen. Minister Eurlings heeft een rijksbijdrage toegezegd van € 422 miljoen. Met een provinciale en regionale bijdrage van € 135 miljoen is er dus een tekort van ca. € 300 miljoen. Van Dijk stelde dat het Rijk, de provincie en de regionale gemeenten een extra inspanning moeten doen om het ontbrekende geld op tafel te krijgen. Volgens hem is er nu genoeg gestudeerd en moet er gehandeld worden. Tot verbijstering van de toehoorders gebruikte hij als argument dat een nieuwe RijnlandRoute ervoor zorgt dat mensen eerder thuis kunnen zijn om met hun kinderen te spelen.
Wethouder Tjalma gaf aan dat de gekozen oplossing onacceptabel is voor Voorschoten en drong aan op een zorgvuldige en transparante besluitvorming. Een tracékeuze kan pas worden gemaakt als de MER procedure is afgerond. Voorschoten ondersteunt een gefaseerde aanpak van de regionale verkeersproblemen, waarbij de Ir. Tjalmaweg wordt verbreed en de knelpunten Leiden-West en Lammenschansplein worden aangepakt. Pas als daarna zou blijken dat dit niet toereikend is kan de aanleg van een nieuwe verbinding tussen A4 en A44 worden overwogen. Zo'n verbinding dient dan wel te voldoen aan strikte inpassingseisen. Tijdens de pauze formuleerden de aanwezigen zo'n 150 vragen op briefjes, waaruit burgemeester Staatsen een selectie maakte volgens een viertal thema's. De vragen werden door gedeputeerde van Dijk en wethouder Tjalma zo goed mogelijk beantwoord. De niet beantwoorde vragen zijn door Van Dijk meegenomen en zullen via de website van de provincie worden beantwoord.
Tijdens de discussie bleek duidelijk dat de overgrote meerderheid van de toehoorders zeer kritisch staat tegenover de plannen van de provincie en slecht te spreken was over de gevolgde procedure. Met name het feit dat er nu al een keuze is gedaan voor een tracé terwijl het MER-rapport nog moet komen werd niet begrepen. Door o.a. de Stichting Behoud Rijnland werd er op gewezen dat gedeputeerde Van Dijk de feiten al te gekleurd had gepresenteerd en dat in het Bestuurlijk Overleg MIRT was besloten tot een gefaseerde aanleg van de route.