Het initiatief Rembrandttunnel.nl dat pleit voor een milieuvriendelijke, innovatieve, snelle en toekomstgerichte oplossing voor de Rijnlandroute, zegt de samenwerking met de provincie eenzijdig op. Betrokkenen stellen vast dat de inspraak tot een farce is vervallen. Zij laten zich niet langer voor het provinciale karretje spannen.

De tekst van het persbericht van het Initiatief Rembrandttunnel luidt als volgt:

"De afgelopen jaren hebben diverse burgerinitiatieven onder de noemer “ideeëngroep” met de Provincie Zuid-Holland samengewerkt om te komen tot een gewogen en duurzame oplossing voor de Rijnlandroute, een toekomstige verbindingsweg tussen de west- en oostkant van Leiden. Eén van de successen is de officiële opname van de tunnelvariant onder het spoor in de Milieu Effect Rapportage (MER).

Tot afgelopen zomer werkte deze samenwerking redelijk goed en is er met, onder andere rembrandttunnel.nl, op inhoudelijke niveau gesproken over verkeersstromen, aansluitingen, alternatieve tunnelroutes en tunnelmonden.

Sinds het Rijk en de Provincie gezamenlijk besloten de MER tijdelijk stil te zetten en eerst een zogenaamde Integrale Benadering Holland Rijnland te houden is het misgelopen. Na diverse meetings, een vergadering in het provinciehuis en een uitgelekte presentatie, is ons duidelijk geworden dat:

·         Informatie wordt achterhouden en argumenten als innovatie, toekomstvisie, stimulatie voor de economie en overlast tijdens de aanleg, geen rol meer vormen in het selectietraject.

·         Inspraak en inhoudelijke bijdragen van onze experts niet meer worden gewaardeerd.

·         Een zeer slechte variant is toegevoegd in de IBHR die al afgevallen was bij de Provincie en alleen is toegevoegd om het tracé N11West door Voorschoten in een beter daglicht te stellen.

·         De ideeëngroep op dit moment slechts nog gebruikt als excuusclub voor de Provincie.

Geen inspraak is erg, inzage en misbruik is schandalig. Wij laten ons niet voor het Provinciale karretje spannen en gaan verder op de volgende weg:
·         We blijven de overheid vragen open en eerlijk te gaan communiceren.

·         We blijven via de officiële inspraakkanalen in de MER en commissievergaderingen vechten voor een fatsoenlijke oplossing voor de Rijnlandroute.

·         Waar mogelijk halen we externe experts erbij die onze zaak ondersteunen.

·         We blijven alle kanalen gebruiken om iedereen zo objectief mogelijk te informeren over de voortgang in deze zaak.

We roepen iedereen op ons te steunen in een oplossing met toekomst door de petitie te tekenen op www.rembrandttunnel.nl. " Einde citaat.