GL Voorschoten heeft als enige partij tegen het besluit over een geboorde tunnel gestemd. Monique Lamers legde maandagavond 5 november uit waarom. "Vorige week donderdag 1 november maakte de provincie bekend dat onder Voorschoten een korte boortunnel komt. Grote opluchting bij de omwonenden van het tracé: Voorschoten wordt niet doorsneden, zij krijgen geen verkeersriool voor de deur waar nu bomen en gras zijn. Dat is zeker een verbetering. Maar dat is niet het hele verhaal.
Samen liepen we in twee demonstraties tegen het Zoeken naar Balanstracé van de RijnlandRoute. Samen: vele burgers en organisaties uit Voorschoten, Leiden, Wassenaar en Zoeterwoude, allen met verschillende opvattingen maar één gedeelde visie: dit nooit. Samen met Wassenaar, LV en Zoeterwoude schreven we brieven aan de provincie waarin we onze bezwaren tegen dit tracé kenbaar maakten. Eendracht maakt macht, bleek: de opkomst bij de demonstraties was groter dan vooraf gedacht, mensen gaven niet op. Dit gaf college en raad van Voorschoten steun.
GroenLinks heeft zich, net als vele anderen, jaren en jarenlang met hart en ziel ingezet tegen de RijnlandRoute, een kostbare, overbodige en schadelijke weg. We zijn altijd loyaal geweest en we zijn indien nodig over onze schaduw heen gestapt.
Nu ligt voor ons een voorstel van het college van Voorschoten over de financiering van een korte boortunnel als inpassing van de RijnlandRoute door Voorschoten. Doel is die korte boortunnel mogelijk te maken. Het college noemt dit een optimale inpassing van de RR door Voorschoten.
De gemeenteraad wordt gevraagd met instemming kennis te nemen van het Movares-onderzoek ten aanzien van de boortunnel. De provincie geeft dit onderzoek echter niet vrij. We hebben wel een presentatie hierover gezien maar niet het onderzoek zelf. We kunnen moeilijk instemmen met iets dat we niet hebben gezien.
De gemeenteraad wordt ook gevraagd in te stemmen met een bijdrage van 9 miljoen euro om die korte boortunnel mogelijk te maken.
Laten we voorop stellen dat de korte boortunnel uiteraard beter is dan een verdiepte bak of gegraven tunnel door Voorschoten, of een dodo-constructie, welke neerkomt op verdiepte bak, tunnel, verdiepte bak, tunnel. Daarover kan iedereen het hier eens zijn. Maar hoe groot is de kans nog hierop na publicatie van het rapport over de boortunnel
Is het in het belang van Voorschoten zich te verbinden aan het Zoeken naar Balanstracé? ?
Dit voorstel komt op een cruciaal moment in het proces naar de RijnlandRoute toe. In juni is in de Provinciale Staten door VVD, CDA, SP, CU/SGP en D66 een besluit genomen voor het tracé Zoeken naar Balans, door Voorschoten en de polders en langs de Stevenshof. Dit gebeurde op basis van een MER die niet voldoende blijkt te zijn: de voorspellingen van de provincie over de toename van het autoverkeer kloppen niet, de groei daarvan wordt overdreven.( En de effecten op het polderlandschap en de leefomgeving zijn niet voldoende onderzocht. Ook is niet gekeken naar hoe ieder tracé zo goed mogelijk kan worden gemaakt.) Er gaan dus stemmen op om de besluitvorming opnieuw te doen. Als dat gebeurt, of als het MER onvoldoende blijft, zullen andere opties weer in beeld komen. Want ja, er zijn alternatieven: neem het oplossen van de knelpunten op de bestaande route of de Churchill Avenue of een lange tunnel, liefst op een andere plek. Dit tracé is niet het beste, dat weten we allemaal. En door de korte boortunnel, en daarmee Zoeken naar Balans, nu vast te leggen blokkeren we andere mogelijke opties die voor polders en alle andere omwonenden veel beter zijn.
Overigens is de boortunnel nog helemaal niet onderzocht in het MER, de kritiek op de effecten voor de natuur en milieu zal overeind blijven. Misschien nog wel meer vanwege de tunnelmonden.
Is het in het belang van Voorschoten dat de polders nog steeds ernstig worden aangetast?
De polders die bij onze regio horen. Vele Voorschotenaren ontspannen zich in de Oost Vlietpolder en de andere polders. Ontspannen in het groen is belangrijk voor de gezondheid en het welbevinden van mensen. De Oostvlietpolder is een belangrijk weidevogelgebied. 86 beschermde diersoorten, waaronder 36 broedvogels, vinden hier hun voedsel en broedplaats, zoals de grutto en de tureluur. De korte boortunnel zal het weidevogelgebied vernietigen.
Maar Voorschoten is via deelname aan het Pact van Duivenvoorde verantwoordelijk voor het beschermen van de Papenwegse en de Zuidwijkse Polder. En u weet toch ook, dat zich over het spoor agrarische bedrijven en weilanden bevinden die zullen worden aangetast door de aanleg van de RR? Een verdiepte bak zal de lucht echt niet schoner maken, de herrie niet minder, en de rust waar dieren in gedijen echt niet beter. Diersoorten zullen erdoor verdwijnen. De laatste ecologische verbinding naar de kust bij Maaldrift zal nog steeds worden vernietigd.
Maar Voorschoten gaat nu een betere oplossing, namelijk geen weg door de polders, onmogelijk maken. Het is immers niet realistisch te verwachten dat de korte boortunnel op zeker moment verlengd gaat worden? Bv met oog op financiën, bodemgesteldheid ed?
Is de korte boortunnel in het belang van de gezondheid van Voorschotenaren?
Natuurlijk is dit beter dan een verdiepte bak of tunnelmonden in Voorschoten zelf. In het raadsvoorstel staat, dat de gezondheid van Voorschotenaren bij een korte boortunnel in geringe mate zal worden aangetast. Maar de mensen in Noord-Hofland zullen bij westenwind de vieze lucht en de herrie uit de tunnelmond over zich heen krijgen, de mensen in Krimwijk II zullen de weg deels zien, ook ruiken en horen. De totale hoeveelheid ultrafijnstof en roet in dit gebied zullen toenemen bij de veronderstelde toename van het autoverkeer. Volgens de GGD veroorzaken roet en ultrafijn stof luchtwegaandoeningen, en hart- en vaatziekten.
Is het in belang van Voorschoten om de gezamenlijkheid van het protest te doorbreken en alleen verder te gaan?
Wij denken van niet. Juist de massaliteit van het protest heeft zoveel effect gehad. Wij liepen toch samen met de mensen die nu ernstig benadeeld gaan worden door deze keuze? We waren toch allemaal tegen de Zoeken naar Balans? Wat als dit dossier wederom een scherpe wending neemt en Voorschoten wederom in het verzet moet komen? We zullen dan helemaal alleen staan.
Is het in belang van Voorschoten 9 miljoen euro te betalen?
En tenslotte de kosten. 9 miljoen gaan de burgers van Voorschoten betalen. We hebben 24.000 inwoners. Per inwoner is dat 375 euro. Een vierpersoonshuishouden betaalt dan 1500 euro. Daarbovenop de RIFbijdrage. Dat is veel voor een weg die Voorschoten helemaal niet wil. En die de verkeersproblemen niet gaat oplossen. Het boortunnelvoorstel biedt in feite alleen een oplossing voor een probleem dat de provincie zelf geschapen heeft (door eerste een open bak door ons dorp te plannen). Bedenk ook dat we donderdag over een meerjarenbegroting gaan besluiten waarin enorme bezuinigingen op de bieb, het zwembad en het jongerenwerk worden voorgesteld. Deze basisvoorzieningen staan al ter discussie. Wat willen we nog meer opgeven voor deze weg?
Is het in het belang van Voorschoten dat ook de boortunnel de problemen bij de Lammeschans niet oplost?
Ook de boortunnel lost de problemen op de bestaande N206-route, bij de Lammeschans, trouwens niet op. Dat is ook niet in belang van Voorschoten. Maken wij ons daar verder maar niet meer druk over? (Overigens zou Voorschoten alleen voor RIF2 betalen indien het de CA werd. Afspraak is afspraak.)
Kortom: we gaan nu besluiten over iets wat we niet hebben kunnen bestuderen. Hiermee zal een keuze worden gemaakt die zeker beter is dan een verdiepte bak maar ook een keuze die de eenheid en daarmee de kracht van het verzet tegen de Zoeken naar Balans zal doen breken, die mensen met wie we zij aan zij stonden zal duperen. Die andere opties die beter zijn definitief uitsluit. Die de polders even erg zal aantasten als eerst. Die delen van Voorschoten nog steeds in vieze lucht en herrie zal zetten. Die de hele vraag naar wat deze weg nu gaat oplossen onbeantwoord laat. En die een forse rekening neerlegt bij iedere burger van Voorschoten. Daarom zal de fractie van GL niet instemmen met dit voorstel."
PS. Wegens tijdgebrek was het niet mogelijk deze hele tekst uit te spreken maar in grote lijnen heeft Monique het zo overgebracht.
In de bijlage treft u het persbericht aan dat GL Voorschoten op 7 november heeft verspreid.