Uit een persbericht van "Stichting behoud Rijnland":
Vorige week verscheen in diverse media het bericht, dat de Ruit rond Eindhoven niet doorgaat, omdat het economische voordeel daarvan niet opweegt tegen het nadeel voor de natuur.
Merkwaardig is, dat de Tweede Kamer niet net zo’n beslissing heeft genomen over de RijnlandRoute ten zuiden van Leiden. Dat project lijkt in verschillende opzichten namelijk als twee druppels water op de Ruit rond Eindhoven. Ook voor de RijnlandRoute heeft het kabinet honderden miljoenen gereserveerd, ook daar wordt al jaren met smart gewacht op het wegnemen van knelpunten op de bestaande wegen en ook daar wordt getwijfeld aan het nut van een hele nieuwe verbinding. En ook de RijnlandRoute dreigt de natuur in de Ecologische Hoofdstructuur aan te tasten en ook voor de RijnlandRoute moet hoognodig een nieuwe MKBA (maatschappelijke kosten/batenanalyse) worden gemaakt.
Vreemd inderdaad. Immers, het Rijk betaalt meer voor de Rijnlandroute dan voor de Ruit, en de verwachte opbrengst weegt daar bij lange na niet tegen op. Daarbij is de schade aan de groene omgeving nog ondergewaardeerd ook omdat het gereedschap om het te waarderen niet beschikbaar is.
Walraven Koster