Wat willen we nu eigenlijk in onze regio? De werkelijke uitdagingen onder ogen zien of doorgaan op de oude voet en doelen van gisteren nastreven? Deze vragen zijn actueel nu mensen hun zienswijze konden indienen op de Regionale Structuurvisie. Daarin staat hoe de regio er volgens ons uit moet zien en wat er moet gebeuren. Twee amendementen van GroenLinks om de zienswijze van de gemeente Voorschoten aan te scherpen, werden op 12 maart aangenomen.

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 12 maart jongstleden kwam de zienswijze van de gemeente Voorschoten ter sprake. Hiervoor had het college een brief voorgesteld, waarin het belang van natuur en landschap sterk werd benadrukt. Wij vonden dit op zich een prima brief. Maar in de Structuurvisie staat bij kernbeslissing 7 vermeld, dat de RijnlandRoute moet worden aangelegd. Dit suggereert de aanleg van een nieuwe weg en wij vinden dat de gemeente Voorschoten hier nooit mee akkoord kan gaan. Daarom hebben we een amendement opgesteld, waarmee we kernbeslissing 7 wilden veranderen. Hierin staat dat we het volgende aan de zienswijze van de gemeente Voorschoten willen toevoegen:

“De volgende kernbeslissing ondersteunt de gemeente Voorschoten niet: Kernbeslissing 7b: De aanleg van de RijnlandRoute. Deze is in strijd met kernbeslissing 4 (behoud van landschappelijke kwaliteit - ML.) en de milieuambitie. Daarbij zijn nut en noodzaak van de aanleg van deze weg niet aangetoond en zal deze een negatieve invloed hebben op de leefbaarheid in delen van Voorschoten en Leiden.

De gemeente Voorschoten stelt derhalve voor kernbeslissing 7b een andere formulering voor:

Kernbeslissing 7b: Het verbeteren van doorstroommogelijkheden op bestaande wegen, het aanleggen van de verbreding van de N206 langs Katwijk, conform de motie van de Provinciale Staten van 29 juni 2005, en het terugdringen van het autoverkeer en de overlast die gepaard gaat met het autoverkeer zijn streefdoelen om de leefbaarheid in Leiden en de omliggende gemeenten te verbeteren.”

De fracties van PvdA en ONS hebben mede-ondertekend. Tijdens de raadsvergadering bleken CDA en VVD zich ook te kunnen vinden in dit amendement en dat betekent dat alle fracties ervóór hebben gestemd. Wij zijn hier erg blij mee: de gemeenteraad heeft hiermee laten zien dat de RijnlandRoute niet past binnen het toekomstbeeld dat wij hebben van de regio. Net zo belangrijk is, dat de gemeenteraad respectvol en gezamenlijk is opgetreden.

Asfalt aanleggen door de laatste polders in onze dichtbevolkte regio kan gezien worden als het volharden in een politiek die niet hoort in deze tijd van klimaatverandering en kansen die een duurzame economie biedt. Het autoverkeer zal erdoor worden gestimuleerd en onze leefomgeving aangetast. En dan heb ik het nog niet eens over het gevolg van die extra uitlaatgassen op het vergrote broeikaseffect en over de grond die we nodig hebben voor het opvangen van de toekomstige wateroverlast. Blijven we werkelijk dit oude, versleten liedje zingen? Of componeren we een muziekstuk dat past in deze tijd?

Eigenlijk is dit ook de kern van een ander amendement dat we hebben geschreven. Hiermee komt in de zienswijze te staan dat duurzaamheid en klimaatbestendigheid topprioriteit van onze regio zijn. Dit zijn immers de werkelijke uitdagingen van deze tijd. Zij horen dus te staan in kernbeslissing 1. Nu worden ze niet eens genoemd in de kernbeslissingen van de Structuurvisie. CDA, PvdA en ONS ondertekenden mee. De fractieleden van de VVD wilden niet instemmen met dit amendement omdat ze de aandacht voor de klimaatverandering te zwaar aangezet, overdreven, vinden. Daarop kan ik alleen maar zeggen: ik zou dolgraag willen dat zij daarin gelijk hebben. Maar helaas is dat niet zo.

Dit amendement is dus bij meerderheid aanvaard door de gemeenteraad.

Monique Lamers