De provincie Zuid-Holland heeft onlangs een ontwerp herziening van de Provinciale Structuurvisie en Nota Ruimte gepubliceerd. Daaruit blijkt dat het College van Gedeputeerde Staten van plan is de ecologische verbinding bij Maaldrift, die onderdeel is van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS), te schrappen. Er lijkt een verband te zijn met de provinciale plannen voor de aanleg van de RijnlandRoute.
Volgens deze plannen zal namelijk precies op deze plek een aansluiting van de Rijnlandroute op de A44 worden aangelegd. De ecologische verbinding vormt een obstakel voor de aanleg van de weg, omdat volgens het geldende "nee-tenzij" principe in de EHS geen ruimtelijke ontwikkelingen zijn toegestaan die een significant negatief effect hebben op de wezenlijke kenmerken en waarden van het gebied, tenzij daarmee een groot openbaar belang gediend is èn er geen reële alternatieven voorhanden zijn. Zoals GroenLinks steeds heeft betoogd, en in het MER rapport ook is bevestigd, zou de aanleg van dit knooppunt inderdaad leiden tot een significante aantasting van de natuurwaarden in de Maaldrift zone. Ook zijn er wel degelijk reële alternatieven, zoals de aanpak van de knelpunten bij het knooppunt Leiden-West en de omgeving van het Lammenschansplein of de aanleg van een boortunnel onder Leiden door. Volgens GroenLinks wordt het hoog tijd dat de provincie alle mooie woorden over het belang van de groene buffers, zoals bij voorbeeld verwoord in het Landschapsontwikkelingsplan Duin, Horst en Weide, eindelijk eens serieus gaat nemen en in plaats van het opheffen van ecologische verbindingen snel werk gaat maken van het opheffen van ecologische barrières en het daadwerkelijk realiseren van doeltreffende ecoducten. Op het ontwerp van de herziening kunnen tot 26 augustus zienswijzen worden ingediend. De stukken zijn te vinden op de website van de provincie via www.zuid-holland.nl/visieopzuidholland of www.ruimtelijkeplannen.zuid-holland.nl. Van de GroenLinks steunfractie heeft Fer von der Assen inmiddels een zienswijze ingediend, die als bijlage is bijgevoegd. Ook treft u hierbij de zienswijze van het Bewonersgroepenoverleg RijnlandRoute aan.