Op donderdagavond 23 mei hebben we in de commissie, op verzoek van CDA en GroenLinks, gesproken over de verslechtering van het openbaar vervoer. GroenLinks had het college vragen gesteld over de besluitvorming in verleden en heden. Doel hiervan was te onderzoeken waar mogelijkheden zaten en zitten om het openbaar vervoer in en om Voorschoten te verbeteren.

De vragen zijn tijdig en uitgebreid beantwoord (zie de bijlage). Hieruit bleek dat de gemeenteraad in het verleden heeft ingestemd met plannen en visies waarin al besloten lag dat buslijn 45 uit de Vlietwijk zou verdwijnen. Een voorbeeld daarvan is het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV), dat de gesneuvelde RijnGouweLijn vervangt. Het HOV is een project van het Regionaal Investeringsfonds, waaruit ook de RijnlandRoute wordt betaald.

Voorschoten betaalt enkele miljoenen aan dat fonds. Oftewel: het kost een paar centen maar dan heb je ook niks.

GroenLinks heeft al eerder geprobeerd het HOV te bespreken in de raad maar kreeg hierin geen medestand. Toch zou het goed zijn geweest als het wel was gebeurd.

Op het moment dat de nieuwe dienstregeling bekend werd, hebben de fracties in de raad hun verontwaardiging uitgesproken en zijn er vragen over gesteld. Heel goed en een hart onder de riem voor de Vlietwijkbewoners.

Maar het ware nog beter geweest als college en raad in een eerder stadium alerter en krachtiger waren geweest. Dat hebben wij geconcludeerd in de commissie. We beraden ons daarom op initiatieven voor in de raad.   U kunt de discussie en de overige bijbehorende stukken vinden via https://www.gemeentebestuurvoorschoten.nl/Vergaderingen/Commissie-Wonen--Ruimte--Groen/2013/23-mei/20:00  Het is agendapunt 6.