Donderdag 3 oktober besloot de raad om € 378.412,- in 2023 en 2024 extra te betalen aan de RijnlandRoute via het Regionaal Investeringsfonds (RIF2). Ook bekrachtigde de raad het besluit om € 9 miljoen te betalen voor de boortunnel onder Voorschoten. Daarmee stemde zij in met de financieringsovereenkomst met de provincie ten aanzien van de RijnlandRoute. GroenLinks stemde tegen beide voorstellen.
Om te beginnen vinden wij het onacceptabel om in tijden van draconische bezuinigingen miljoenen te betalen voor een weg die niets zal oplossen maar wel de polders en de leefomgeving van velen ernstig zal aantasten.
Aan een deel van de voorwaarden die ooit door Voorschoten zijn gesteld ten aanzien van betalen aan de RijnlandRoute is niet voldaan: nut en noodzaak zijn niet aangetoond tot genoegen van de gemeenteraad en natuur en landschap hebben niet de aandacht gekregen die zij verdienen, getuige de aantasting van de weidegebieden en de vernietiging van de ecologische verbinding bij Maaldrift, die het gevolg zullen zijn van de aanleg van deze weg. Ook zal de luchtkwaliteit in dit gebied hierdoor verslechteren, met name bij de tunnelmonden.
Aan de voorwaarde dat Voorschoten niet gesplitst zou worden is wel voldaan.
Uiteraard is het beter dat er een boortunnel onder Voorschoten doorgaat dan een verdiepte bak er door heen, maar het niet aanleggen van de RijnlandRoute is nog veel beter. Als de knelpunten op de route worden aangepakt, wordt de doorstroming van het autoverkeer aanzienlijk verbeterd, zeker belangrijk nu bekend is geworden dat de verkeersprognoses waarop de RijnlandRoute is gebaseerd niet realistisch zijn.
Overigens is er geen 100% zekerheid dat de boortunnel er komt, lazen wij in de overeenkomst en gaf ook wethouder Blommers (ONS) aan. Ook is het nog niet helemaal duidelijk wat Voorschoten wanneer gaat betalen. De boortunnel zal worden betaald uit de reserve van de NUON-gelden, maar hoe de hierdoor wegvallende rente-inkomsten van €250.000,- per jaar worden gedekt in de begroting is ook nog onbekend. Wie dan leeft, die dan zorgt.
Het is wel wrang dat het Regionaal InvesteringsFonds ooit zowel goed openbaar vervoer in de vorm van de RijnGouweLijn zou financieren als nieuw asfalt in de vorm van de RijnlandRoute, naast drie andere projecten. De RijnGouweLijn is een paar jaar geleden ingewisseld voor zogenaamd Hoogwaardig Openbaar Vervoer, dat echter een verslechtering van het openbaar vervoer in en om Voorschoten tot gevolg heeft. De plannen voor de RijnlandRoute staan nog wel overeind, De weg vraagt nog veel meer geld dan in eerste instantie was afgesproken. Deelname aan het RIF kost Voorschoten miljoenen euro's.
In januari 2007 hebben wij tegen de Voorschotense deelname aan het RIF gestemd omdat wij dit fonds voornamelijk als een wegbereider zagen voor de RijnlandRoute. Ons gelijk zien wij nu bevestigd. En hoewel het in het algemeen leuk is om gelijk te krijgen, hadden wij het nu liever niet gehad.