“Water is van iedereen, daar wilt u iets over te zeggen hebben.“

Op 20 maart zijn ook de Waterschapsverkiezingen en mag u stemmen, bijvoorbeeld op Water Natuurlijk, een zelfstandige politieke partij in het Waterschap (Hoogheemraadschap) van Rijnland; GroenLinks en D66 steunen Water Natuurlijk.
Sita Dewkalie, oud griffier van de gemeente Voorschoten, staat op de tweede plek van de kandidatenlijst van Water Natuurlijk.

Waarom heb je gekozen om je kandidaat te stellen?

Voor Sita begon het met haar moestuin. “Daarvoor is schoon water nodig, maar de sloot langs mijn tuin werd niet uitgebaggerd omdat de boer verderop Round Up gebruikte om onkruid te verdelgen. Vervuilde bagger opruimen is een taak van het Waterschap en nog steeds hebben alle tuinders van haar volkstuinvereniging te maken met vervuild water.” Voor haar was dat de reden om in 2015 actief te worden voor de partij Water Natuurlijk.

Waarom is het eigenlijk nodig om verkiezingen voor het Waterschap te organiseren?
“De inwoners van Voorschoten betalen tot een paar honderd euro aan waterschapsbelasting. Diverse partijen in het bestuur van het Waterschap bepalen waar dat geld aan wordt uitgegeven, bijvoorbeeld aan de belangen van inwoners of die van traditionele boeren. Alleen aan klassieke waterschapstaken of ook voor recreatie zoals wandelpaden langs het water en fietspaden over de dijk.” Dat zijn politieke keuze’s en daar moet de burger invloed op hebben.

Waar staat Water Natuurlijk eigenlijk voor?

“Water Natuurlijk is voor zoveel mogelijk herstel van de ruimte die water van nature nodig heeft om veilig mee te kunnen bewegen met de grillen van de seizoenen. We willen dat ons water niet alleen schoon is en ‘geschikt voor gebruik’, maar dat het ook de ecologische en landschappelijke waarden heeft die ons land mooi en leefbaar kunnen houden. Hoe natuurlijker en gezonder het water, des te veiliger en fijner uw omgeving. Water Natuurlijk staat voor een toekomst die bestand is tegen de gevolgen van klimaatverandering. Dat betekent nu al investeren in een robuust, natuurlijk watersysteem dat tegen een stootje kan. Die keuze is tevens de beste manier om de belangen van mensen te dienen. Water Natuurlijk komt op voor belangen van bewoners én natuur.

Welke zaken worden in het Waterschap besloten die mij als inwoner van Voorschoten raken?
“Bewoners in diverse wijken in Voorschoten hebben veel klachten over ondergelopen tuinen en over het slecht functioneren van de riolering. Water Natuurlijk vraagt aan het Hoogheemraadschap van Rijnland om goede samenwerking met gemeenten. Daarnaast is het belangrijk dat Voorschoten werkt aan klimaatbestendige woonbuurten, goede riolering en een goede hoogteligging van tuinen. En meer natuur en minder steen voor het vasthouden van water leidt tot minder overstroomde straten en kelders. Water Natuurlijk kiest voor de belangen van inwoners en de natuur. Een stem op Water Natuurlijk telt voor twee.”