Vrijdag 2 juli bood wethouder Inge Adema een petitie aan tegen de nieuwste plannen voor een RijnlandRoute aan de statencommissie Mobiliteit Kennis en Economie (MKE). Meer dan 800 Voorschotenaren hebben deze petitie ondertekend. "Onacceptabel en onaanvaardbaar," noemde zij de aanleg van een RR in een open bak door Voorschoten en op maaiveld langs de Stevenshof. Kijk op http://www.youtube.com/watch?v=xdb6CxHD9LI om te zien wat deze weg aanricht in en om ons dorp. Teken de petitie op http://petities.nl/petitie/voorschoten-wil-duurzame-oplossing-rijnlandr… En lees even verder voor een korte impressie van de commissievergadering.

Peter Jongste (fractievoorzitter ONS) sprak namens college en raad zijn grote zorgen uit over de gevolgen van de nieuwste variant van de RijnlandRoute voor Voorschoten. Een weg die een aanslag doet op de leefomgeving en gezondheid van een groot aantal mensen. Joost Klimbie, een van de bedenkers van de Churchill Avenue, zegde de commissie toe over twee weken met een financieel onderbouwd plan te komen. Daarin wordt aangetoond dat de CA ongeveer hetzelfde kost als het voorkeurstrace dat de provincie heeft ontwikkeld. Ook Wim ter Keurs maakte de commissie duidelijk dat de uitgeklede variant van de RR gewoon niet kan. Hij riep de commissieleden op nu eindelijk eens aan de slag te gaan met het oplossen van de bestaande knelpunten.

Gedeputeerde Asje van Dijk benadrukte de enorme druk die op dit project is komen te staan. De minister wil voor 1 december een concreet plan dat regiobreed gedragen wordt. Als dat er niet ligt, vervalt de rijksbijdrage. Van Dijk probeerde de commissie zo ver te krijgen alleen nog te kijken naar de uitvoerbaarheid van de 'uitgeklede variant'  (variant F). Een oplossing waar niemand voor is en waar niemand iets mee opschiet. Ook bij F gaapt nog een tekort van meer dan 200 miljoen en de wel beschikbare bedragen zijn boterzacht. Een miljoentje hier, een miljoentje daar, als het allemaal mee zit en wie weet wil het Rijk toch nog wel wat meer bijdragen.

Het draagvlak voor variant F brokkelt met de dag af. Niet alleen bij burgers maar ook bij het bedrijfsleven. De ondernemers willen 2 x twee rijstroken. Aan de uitgeklede variant dragen zij financieel niet bij. De commissieleden voelden er niets voor nu al te kiezen. Zij gingen met tegenzin akkoord met het toevoegen van variant F aan het verdere onderzoek. Daarin wordt ook de Churchill Avenue als serieus alternatief meegenomen. Na het zomerreces zal de knoop doorgehakt moeten worden.