Na twee jaar discussie in de raad is de oprichting van een ondernemersfonds in Voorschoten een feit. GroenLinks heeft dit initiatief vanaf het begin gesteund. Fractievoorzitter Monique Lamers legt uit waarom.

In de commissievergadering van afgelopen donderdag 15 januari bogen we ons over de adviesnota van het college over het instellen van een  ondernemersfonds. Het college stelde hierin voor om onder voorwaarden een dergelijk fonds  mogelijk te maken voor het centrum van Voorschoten.

Uitgangspunten zijn dat de ondernemers zelf het fonds oprichten onder het motto “voor ondernemers door ondernemers”en dat de kosten voor invoering en instandhouding voor rekening van het ondernemersfonds komen. Reclamebelasting in het centrum zal dit fonds financieren.

We hebben al vaker hierover gesproken in de raad. Dit voorstel komt oorspronkelijk van het CDA, en is ingediend in juni 2006. Vorig jaar hebben de fracties al duidelijk hun mening gegeven en op basis daarvan is deze nota geschreven.

Wij zijn vanaf het begin positief geweest over dit voorstel. Het centrum ziet er heel mooi uit. Het is ook  belangrijk dat er leuke evenementen plaatsvinden: dat maakt dat het levendiger en dus aantrekkelijker wordt. Het is immers gezellig  als er met de kerst lichtjes hangen, Sinterklaas waardig wordt ontvangen en er verder ook nog leuke dingen gebeuren. Ondernemers betalen daarvoor geld, maar een deel van de ondernemers wil daar niet (helemaal) aan meebetalen.  Zij worden free riders  genoemd. Zij profiteren wel van de aantrekkelijkheid van het centrum, maar laten anderen daarvoor  betalen. Dat vinden wij niet terecht: wie meelift met de lusten, behoort dat ook te doen met de lasten.  Daarom hebben wij besloten dit voorstel te steunen.

Natuurlijk is dit niet een 100% ideale regeling, natuurlijk zal niet iedereen blij zijn hiermee, maar we vinden wel dat de voordelen ruimschoots opwegen tegen de nadelen.

De meerderheid van de raad was het ook  eens met het voorstel. Er werd nog wel aan getwijfeld of dit fonds in overeenstemming is met de liberale principes, maar wij vinden dat vrijheid niet hetzelfde kan zijn als vrijblijvendheid, waarin mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen.

Met dit raadsbesluit is de instelling van een ondernemersfonds een feit.

Monique Lamers.