Onlangs werd in de raad gesproken over de agenda van het Algemeen Bestuur van HollandRijnland van maart. Fracties geven afgevaardigden in dat AB suggesties en adviezen mee. Eén van de agendapunten was het instemmen met de plannen voor het openbaar vervoer in de regio: het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV), en de betaling daarvan door de regiogemeenten. Het HOV vervangt de RijnGouweLijn.

In de gemeenteraad hebben we het nooit echt gehad over deze HOV-plannen. GL heeft op gezette tijden aangegeven het er niet mee eens te zijn: dat het bestaande openbaar vervoer  wordt opgeleukt wil nog niet zeggen dat het nu ook echt hoogwaardig is. En dat er miljoenen euro´s rijksbijdrage van het openbaar vervoer naar de RijnlandRoute gaan, en er dus minder overblijft voor een beter openbaar vervoer,  maakt van het RIF nog veel meer een asfaltfonds dan het al was.

Natuurlijk gaat en ging een groot deel van onze aandacht naar de RijnlandRoute, logisch, maar goed openbaar vervoer is een voorwaarde om het autoverkeer en de roep om nieuw asfalt te verminderen. Wij zijn daarom erg voor goed openbaar vervoer. Het maakt ook dat mensen zonder auto zich makkelijker kunnen vervoeren.

Enkele jaren geleden zijn er discussies geweest over de nieuwe visie van de regio op openbaar vervoer. De  forens zou beter bediend gaan worden met snelle, rechte busverbindingen. Er bestond toen onder raadsleden in de regio vrij breed zorg over de bereikbaarheid van de mensen in de woonwijken.  Het zou interessant zijn eens met elkaar te bespreken of het wegvallen van buslijn 45 in de Vlietwijk hiervan het gevolg is. Heeft de gemeenteraad van Voorschoten bijvoorbeeld  ingestemd met een minder toegankelijk openbaar vervoer voor velen?

Deze discussie hebben we daarna in onze  gemeenteraad eigenlijk niet meer gevoerd. GroenLinks heeft wel steeds aangegeven dat de term hoogwaardig niet van toepassing is op de regionale plannen voor het openbaar vervoer en dat deze in tegenspraak zijn met de afspraken van het Regionale Investerings Fonds, het RIF. Maar een discussie is er dus niet meer van gekomen.

Het college van ONS en VVD zag geen directe gevolgen van het ondertekenen van deze bestuursovereenkomst voor Voorschoten. Wij denken dat er wel degelijk een verband is tussen een visie waarin de nadruk ligt op het aanleggen van snelle en strakke buslijnen, minder geld voor het openbaar vervoer en het verslechteren van het openbaar vervoer in en om Voorschoten. Daarom zou het goed zijn geweest als we hierover eerder en uitgebreider hadden gesproken in de raad.

In het Algemeen Bestuur stemde Voorschoten in met het betalen van veel geld voor openbaar vervoer dat de term hoogwaardig niet verdient en ook nog eens vertraagd is in de aanleg. GroenLinks vindt dit jammer maar begrijpt het wel: we kunnen niet aan het eind van een lang  proces van onderhandelen opeens nee zeggen.  We zullen er wel ons best voor doen om ervoor  te zorgen dat deze discussie nu eindelijk eens goed gaat plaatsvinden in de gemeenteraad.

Temeer omdat veel mensen klagen over de verslechtering van het openbaar vervoer in en om Voorschoten. Dit kunnen we bijvoorbeeld lezen in de krant .

Daarom hebben wij laten weten dat wij, net als enkele andere fracties, een informatiebrief van het college hierover agenderen voor de volgende raadscyclus in mei. Onze insteek is dat het wel belangrijk is om uit te zoeken hoe het zover heeft kunnen komen, maar nog belangrijker is het natuurlijk om te bepalen hoe wij ons als gemeenteraad hard kunnen maken voor een verbetering van het openbaar vervoer.

Wij hopen dat hiermee een verschil kan worden gemaakt.