In het buurthuis Vlietwijk draait sinds kort huiswerkbegeleiding voor jongeren op de middelbare school. Initiatiefnemers en Vlietwijkbewoners Hakima en Linda zijn ruim 1,5 jaar in gesprek geweest met Stichting Voorschoten Voor Elkaar over de invulling van het buurthuis. Zij wilden heel graag betaalbare huiswerkbegeleiding omdat voor veel gezinnen 200-300 euro per maand (de gemiddelde prijs voor huisbegeleiding is 20 euro per uur) niet op te brengen is.

Linda, GroenLinkscommissielid en docent aan het Vlietland College, ziet dat huiswerkbegeleiding na school voor veel kinderen zo normaal is geworden dat er een hele industrie is ontstaan. Samen met Hakima , die twee kinderen op de middelbare school heeft, werd een plan bedacht om het goedkoop te houden. Centraal staat het idee dat alle kinderen dezelfde kansen moeten krijgen.

Met hulp van fonds1818 is er sinds oktober twee dagen in de week huiswerkbegeleiding (in totaal 4 uur) voor 5 euro per keer. Er zijn nu 12 kinderen die iedere dinsdag en donderdag komen, voorlopig is dit het maximale aantal. De huiswerkbegeleiding wordt gegeven door studenten van de Universiteit Leiden.