Aan vijf projecten betalen de gemeenten van de regio HollandRijnland en twee daarvan zijn de RijnGouwelijn en de RijnlandRoute. Hiertoe hebben zij het Regionaal InvesteringsFonds opgericht in 2007. De RijnGouwelijn is, volgens de verordening van dat Fonds, een hoogwaardig openbaar vervoer verbinding tussen Gouda en de kust voor zover het betreft het traject van deze verbinding tussen Leiden en de kust bij Katwijk en Noordwijk.

In het coalitieakkoord van de provincie staat: Voor het oostelijk deel van de RijnGouwelijn kiest de coalitie voor een hoogwaardige verbinding via bestaand spoor. Het westelijk deel vanaf Leiden CS wordt gerealiseerd via een vertrambare busbaan. Wij constateren dat de omschreven RijnGouwelijn helaas niet doorgaat. 

Als de regiogemeenten  besluiten dat een project niet doorgaat, of als deze voor 2023 niet in uitvoering is genomen,  krijgen de deelnemende gemeenten het gestorte bedrag terug. In Katwijk, Kaag en Braassem en Leiderdorp zeggen partijen  daarom al dat ze hun geld terug willen hebben uit het Fonds.

Nu de nieuwe coalitie van de provincie de RijnGouweLijn niet uit gaat voeren zoals afgesproken, zou het kunnen dat binnenkort het Algemeen Bestuur van de regio besluit dat dit project is vervallen. In ieder geval zal het project niet van start gaan.  Immers: de gemaakte afspraken worden niet nagekomen omdat de provincie de plannen heeft gewijzigd. Het is belangrijk om te weten waarover we het hebben.  Daarom leek het GroenLinks een goede zaak om maar vast te informeren naar het geldbedrag dat de gemeente Voorschoten dan terug zal krijgen. Daarover hebben we schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Een ander  project waaraan  de gemeenten van HollandRijnland  meebetalen is de RijnlandRoute. De gemeenteraad van Voorschoten heeft in meerderheid besloten mee te doen aan het Fonds op basis van een paar uitgangspunten. Deze zijn onder andere:  dat nut en noodzaak van de nieuwe verbinding RijnlandRoute  duidelijk en ten genoegen van de gemeenteraad zijn aangetoond, dat de weg volledig ondergronds wordt aangelegd als wordt gekozen voor het tracé door Voorschoten,  en dat de regio schouder aan schouder met Voorschoten optrekt om een tweedeling van Voorschoten te voorkomen.  

Nu de nieuwe coalitie in de provincie heeft gekozen voor de verdiepte tunnelbak door Voorschoten en nu het bestuur van de regio Holland Rijnland heeft  laten weten ook achter deze variant te staan, stelt GroenLinks vast  dat aan deze  uitgangspunten niet is voldaan. Hierover willen we in gesprek gaan met de andere fracties in de gemeenteraad. Als de gemeenteraad gaat besluiten om zich daarom  terug te trekken uit het Fonds, is het handig om ook hiervoor  te weten hoeveel geld het in totaal zou kunnen gaan kosten of opleveren als Voorschoten het Fonds verlaat. En hoeveel geld Voorschoten in totaal gaat betalen aan de RijnlandRoute als het besluit om toch mee te blijven doen aan  het Fonds, ondanks de keuze voor de F-variant.

Ook daarover hebben we schriftelijke vragen gesteld aan het college.