Wij maken ons zorgen over de gevolgen van de aanleg van een eventuele RijnlandRoute voor onze leefomgeving. Het gaat niet alleen om die weg maar ook om de neveneffecten daarvan. Hoeveel extra huizen in de klasse 'topsegment' moeten er gebouwd worden om die weg te kunnen betalen? Hoeveel auto's van de bewoners van die huizen gaan er extra rondrijden? En wie wil er in deze tijd nog in zo'n kapitale kostendrager wonen? Naar aanleiding van het artikel 'Eerst bewegen, dan bouwen' in ROmagazine hebben wij schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Een aantal treft u hieronder aan. In de bijlage treft u alle vragen aan. Het betreffende artikel kunt u vinden op http://www.procap.nl/userfiles/downloads/0904romagazine_eerstbewegendan…

Op basis van de grondexploitatiewet dienen de woningbouwprojecten in deze regio bij te dragen aan de financiering van de RijnlandRoute. Met een dergelijke afdracht kunnen de gemeenten 35 miljoen euro voor de RijnlandRoute vrijmaken.

1)      Kan men al een bedrag noemen dat opgebracht kan worden door woningbouw, welke berekening is dan hiervoor gemaakt.?

2)       Hoeveel huizen voor welke prijs heeft men dan gebruikt in de berekeningen?

3)       Waar zijn deze huizen dan gepland?

4)       Zijn de recente ontwikkelingen op de huizenmarkt ook meegenomen in de berekeningen? Immers: hoe minder geld de huizen opbrengen, hoe meer er gebouwd moeten worden om aan het bedrag van 35 miljoen te komen.

5)      Is er onderzoek gedaan naar de regionale behoefte aan dergelijke huizen, die waarschijnlijk in het topsegment van de huizenmarkt zullen vallen? Waarop is de aanname gebaseerd dat deze woningen ook daadwerkelijk verkocht gaan worden? Hoe verloopt de verkoop in de regio van dergelijke woningen op dit moment?

6)      Wat zal de invloed van de bouw van deze huizen zijn op de norm van 30 % sociale woningbouw in veel gemeenten in de regio? Betekent dit dat er meer sociale woningbouw moet komen omdat er in dure segmenten meer woningen worden gebouwd als kostendrager  en dus het totale aantal woningen wordt verhoogd?

7)       Hoe verhouden deze nieuw te bouwen kostendragers zich tot afspraken met betrekking tot de ecologische hoofdstructuur, de bescherming van weidevogels, biodiversiteit, de bescherming van ons landschap?

8)       Is er rekening gehouden in de woningbouw met het  herhuisvesten van Voorschotenaren wier huis zal moeten worden gesloopt? In welke prijscategorie vallen deze nieuwe huizen, waarschijnlijk zo’n 60 in aantal? Hoe verhoudt zich dat tot het te realiseren percentage sociale woningbouw in Voorschoten? Zal dit  aantal dan ook verhoogd moeten worden?

9)      Er zullen dus ook voor deze Voorschotenaren  nieuwe huizen moeten worden gebouwd. Tellen deze mee in de afdracht voor de 35 miljoen euro?

10)  Wat gaat er gebeuren als deze huizen niet worden verkocht? Dan is er maximaal  35 miljoen euro minder afdracht. Betekent dit, dat afgesproken inpassingsmaatregelen niet door zullen gaan? Volgens de wethouderspresentatie van de heer Hoppenbrouwers zal bijvoorbeeld het aanleggen van een half verdiepte weg langs de Stevenshof  25 miljoen euro kosten. Bestaat er dan de kans dat deze mogelijkheid afvalt, ondanks eerder gedane uitspraken? Of komt dan de korte tunnel in Voorschoten te vervallen? Of moet de gemeente Voorschoten dan meer geld reserveren voor de aanleg van deze weg?

11)  In de door de heer Hoppenbrouwers genoemde varianten zullen de sportvelden in Voorschoten moeten  worden verplaatst. Is die mogelijkheid er? Zo nee, zijn de sportclubs in de omgeving al voorbereid op een grote toeploop vanuit Voorschoten als Voorschoten geen mogelijkheden meer heeft voor buitensport?  Is al bekend hoeveel  extra geld aan vervoer en huur dit gaat kosten? Zo ja, wie gaat deze kosten betalen? Als Voorschoten dit zal betalen,  worden deze kosten dan in mindering gebracht op de bedrage van deze gemeente aan de aanleg van de eventuele RijnlandRoute? Is dat al meegenomen in de kostenberekening?

12)   Dezelfde vragen stellen  wij voor  de volkstuinencomplexen in de Oostvlietpolder en Voorschoten.