Onze landgoederen. Onze Polders. De RijnlandRoute en de provincie.Op 15 mei 2012 besluit het College van Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie Zuid-Holland, over het tracé voor de vierbaans snelweg die Katwijk via de A44 met de A4 moet verbinden. De keuze gaat tussen het tracé Churchill Avenue en Zoeken naar Balans.

Zoeken naar Balans snijdt het dorp Voorschoten dwars door midden, loopt dwars door de Papewegse, Zuidwijkse en Stevenshofse polders, terwijl het klaverblad voor de aansluiting op de A44 bij Maaldrift in Wassenaar een forse hap ut de Ommedijkse polder neemt. Bij de A4 tast Zoeken naar Balans bovendien de Oostvliet en Groote Wetering polders ernstig aan.

Zoeken naar Balans verwoest het eeuwen oude, authentieke en open polderlandschap, onze veenweiden, en leidt slechts beperkt tot een betere doorstroming van het verkeer, waarvan de tijdwinst in seconden wordt uitgedrukt.

Churchill Avenue, een initiatief van de bewoners in de regio loopt in een tunnel onder de stad Leiden door, is robuust van karakter, trekt het Leidse stadsverkeer vlot en spaart het milieu en de natuur, waardoor onze veenweiden voor de regio en de boeren behouden blijven.

Tal van tekenen wijzen erop dat het College van Gedeputeerde Staten het open poldergebied willen opofferen ten gunste van Zoeken naar Balans. Een van die tekenen is het hardnekkige gerucht dat sommige Colleges van Burgemeester en Wethouders van de betrokken gemeenten reeds met de provincie onderhandelen over de inpassing van de vierbaans snelweg volgens het tracé Zoeken naar Balans.

Kennelijk stemmen zij reeds in met het verlies van ons eeuwen oude, authentieke en open polderlandschap. Reden voor GroenLinks Wassenaar om onderstaande vragen te stellen.

Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College van B&W

over de RijnlandRoute, 12 mei 2012

 

Het College van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland zijn voornemens om op 15 mei 2012 een besluit te nemen over het tracé voor de aan te leggen RijnlandRoute, een vierbaans snelweg die Katwijk via de A44 met de A4 verbindt. Gezien het belang van het te nemen besluit, is het begrijpelijk dat er tal van geruchten circuleren.

 

Vreemd is wel dat een van deze geruchten hardnekkig is, te weten het geluid dat (ook) u met de provincie onderhandelt over de inpassing van de RijnlandRoute volgens het tracé Zoeken naar Balans in Wassenaar, in het bijzonder de aansluiting ervan op de A44 ter hoogte van Maaldrift.

 

Het zou uiterst merkwaardig zijn indien u inderdaad hierover in contact staat met de provincie, gezien het standpunt van de gemeenteraad over de RijnlandRoute zoals laatstelijk neergelegd in de gemeenschappelijke brief van de gemeenteraden van Zoeterwoude, Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar, d.d. 10  mei 2012.

 

In eerdere gemeenteraadsuitspraken en -besluiten en nu opnieuw in de genoemde brief wijst onze gemeenteraad, tezamen met die van Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Zoeterwoude,  immers het tracé Zoeken naar Balans, dat inpassing ter hoogte van Maaldrift vereist, nadrukkelijk af.

 

 1.       Staat u op dit moment op enigerlei wijze in contact met de provincie om te overleggen over de inpassing van de RijnlandRoute volgens het tracé Zoeken naar Balans?

2.      Zo ja, wat is de reden om niet vooraf de gemeenteraad te informeren over uw voornemen of in elk geval zo snel mogelijk nadat u in overleg getreden was de gemeenteraad op de hoogte te stellen, zowel van het feit zelf als van het te bereiken doel?

3.      Indien u vraag 1. met ‘ja’ beantwoordt, acht u het spreken over inpassing van de RijnlandRoute volgens het Zoeken naar Balans-tracé niet in flagrante strijd met het unanieme standpunt van de gemeenteraad, zoals dit is gebleken in verscheidene raadsdebatten en zoals neergelegd in een aantal moties en brieven van de gemeenteraad?

4.      Indien u vraag 2. met ‘nee’ beantwoordt: Kunt u motiveren waarom onderhandelen nog vóór een besluit genomen is, aanvaardbaar is? De provincie zal in dit geval immers de conclusie trekken dat Wassenaar in beginsel bereid is in te stemmen met de aanleg van de RijnlandRoute volgens het tracé Zoeken naar Balans.

5.      Indien u nu reeds contact hebt met de provincie over inpassing van de vierbaans snelweg ter hoogte van Maaldrift, welk doel beoogt u dan en wat wilt u er mee bereiken?

6.      Indien u spreekt over genoemde inpassing, bent u dan bereid op de kortst mogelijke termijn – gezien de belangen die met de RijnlandRoute gemoeid zijn – de gemeenteraad in spoedzitting bijeen te roepen en te informeren over uw standpunt, de route die u volgt en de gehele stand van zaken ter zake van de snelweg?

7.      Beseft u, dat u – indien u overleg voert over inpassing – onze gemeente weinig meer in te brengen heeft bij de provincie in geval deze kiest voor het tracé Zoeken naar Balans, omdat niet alleen het College van GS de conclusie zal trekken dat Wassenaar akkoord gaat met genoemd tracé, maar ook Provinciale Staten weinig reden meer zullen hebben om stevig te pleiten voor het Churchill Avenue-tracé en eerder dan nu geneigd zijn om met een mogelijk GS-voorstel voor het tracé-Zoeken naar Balans akkoord gaan, terwijl u andere betrokken gemeenten, die dit tracé afwijzen,  in een zwakkere positie manoeuvreert. Indien u niettemin onderhandelen over inpassing verantwoord acht, kunt u dit dan motiveren.

Gezien de beslissingstermijnen van de provincie over het tracé voor de aanleg van de RijnlandRoute, verzoek ik u bovenstaande vragen met spoed te beantwoorden, waarvoor hartelijk dank. 

  

Wassenaar, 12 mei 2012

  

Antoon Claassen

Fractievoorzitter GroenLinks