Maandagavond 28 juni heeft een meerderheid van de gemeenteraad (namelijk ONS Voorschoten, de VVD en het CDA) groen licht gegeven om met de ontwerpfase van het project Deltaplan/Rabobank te starten. Naar onze mening te vroeg, te duur en daarom onverstandig.
Onverantwoord vinden we dat 3,4 miljoen gevonden moet worden in de begroting van 2011-2014 voor de ontwikkeling van de Rabobanklocatie en nog eens 2 á 3 miljoen voor de aanpassing van het kruispunt. Onbekend bleef wat het wisselgeld is. De besluitvorming was daarvoor te vroeg. We moeten immers gaan bezuinigen. Welke activiteiten worden vanwege deze keuze dadelijk wegbezuinigd. Die afweging konden we nu niet maken. Op mijn vraag tijdens de rondvraag op welke regelingen binnen de sociale dienstverlening, welzijn en zorg zeker niet bezuinigd gaat worden bleef wethouder Adema het antwoord schuldig. Alles is mogelijk. Behalve dan de ontwikkeling van het deltaplein. Daar heeft deze coalitie strak op voorgesorteerd.
GroenLinks wil in deze periode van bezuinigingen nadrukkelijk ruimte houden om ook problemen in de schuldhulpverlening, op het terrein van armoede, bij uitvoering van de WMO en rond het klimaatbeleid aan te pakken. En mocht de ontwikkeling van de Dobbewijk geld tekort komen dan willen we daar prioriteit aan geven. Nu ja zeggen tegen het Deltaplein betekent een nee tegen andere zaken waar we nu nog geen weet van hebben. Die gok wilden wij niet wagen.
Maar meer is onzeker. Zo werd ons gevraagd de bijdrage van 2,7 miljoen definitief toe te zeggen, terwijl de goedkeuring van de Europese Commissie nog niet binnen is. Wat er gebeurt als deze goedkeuring voor staatssteun onverhoopts niet wordt afgegeven bleef onduidelijk
En dan de kosten (2 á 3 miljoen) van de aanpassing van het kruispunt voor rekening van de gemeente, een marge van 1 miljoen is wel erg hoog. Uit de informatiebrief maakte ik op dat een aanpassing van het kruispunt noodzakelijk is om het ontwerp van de ontwikkelaar mogelijk te maken. Een inrit van de parkeergarage op het grondgebied van de ontwikkelaar zou een negatieve exploitatie opleveren. Ik vind dit een rare gang van zaken. Vanwege een goed kostenoverzicht lijkt het mij logisch daar dus één project van te maken. Het kruispunt kan immers niet losgezien worden van het ontwerp van de ontwikkelaar. Er is geen harde garantie dat het ontwerp van een veilige inrit ook tot de laagst mogelijke kosten van aanpassing van het kruispunt leidt.
GroenLinks is voor modernisering van het Deltaplein met een grondige verbouwing van de voormalige Rabobank als blikvangend element in een vernieuwd centrum. Maar niet tegen elke prijs. Wat ons betreft zijn de kosten te hoog. Veel is nog onduidelijk wat de gemeente de komende jaren aan steun van het Rijk mag ontvangen. De buikriem moet immers aangesnoerd worden. Nu al kiezen voor de Rabobank locatie betekent voorsorteren op een traject waarbij andere projecten het nakijken hebben. Dat risico wilden wij niet lopen. Een gemeente is geen casino.