We wisten dat het ging gebeuren, maar toch was het even slikken: op woensdag 27 juni hebben SP, D66, VVD, CDA en CU/SGP in de Provinciale Staten gestemd voor de RijnlandRoute door Voorschoten en de polders, pal langs Leiden. Doordat CU/SGP op het laatste moment draaide, was de hoeveelheid voorstanders uiteindelijk groter dan vooraf leek. De Tweede Kamer besluit de komende week over de RijnlandRoute.
Wij vinden de keuze voor deze weg een heel foute keuze, vanwege de vieze lucht en de herrie die aanzienlijk toe zullen nemen, de aantasting van de polders die zo belangrijk zijn voor onder andere de bedreigde weidevogels, de splitsing van Voorschoten, het groen dat zal verdwijnen en vanwege al het geld dat deze weg gaat kosten in een tijd waarin op zoveel sociale en duurzame zaken wordt bezuinigd.
We rusten nu even uit van een zeer intensieve tijd en denken na over hoe we het beste verder kunnen gaan.
De gedeputeerde mevrouw de Bondt sprak bijvoorbeeld over de mogelijkheid van een dicht open dicht open constructie in Voorschoten. Wij zetten hier grote vraagtekens bij. Deze constructie komt feitelijk neer op de afwisseling tunnel - verdiepte bak - tunnel - verdiepte bak. Dit betekent dat Voorschoten meerdere tunnelmonden zal krijgen, waar omheen meer vieze lucht en herrie zal zijn dan bij een volledig open weg. Onbekend is of deze overlast verminderd kan worden en in welke mate, tegen welke prijs en wie dat gaat betalen. Ook vragen we ons af hoe dit te rijmen valt met de taak van de provincie te zorgen voor een betere luchtkwaliteit in Zuid-Holland. Deze is namelijk te slecht in onze provincie.
Het tracé loopt overigens ook over en langs de sportvelden. Sporters ademen dieper in dan mensen in rust dus sporten in de buurt van deze constructie zal niet gezond zijn.
Een tunnel die alleen onder Voorschoten door gaat zal de polders even erg aantasten en de Stevenshof in Leiden nog erger in de stank en herrie zetten. Nederland zal ook dan niet voldoen aan de internationale afspraken om de weidevogels en de ecologische verbindingen te beschermen. En wie of wat kan een verdere aantasting van het aantal soorten planten en dieren rechtvaardigen?
In het najaar zullen ook de gemeenteraden moeten besluiten hun afgesproken bijdragen inderdaad aan het Regionaal Investeringsfonds te voldoen. De gemeenteraad van Voorschoten heeft voorwaarden gesteld aan haar eigen bijdrage, bijvoorbeeld aangetoonde nut en noodzaak, volledige ondertunneling en de regio die zij aan zij met Voorschoten staat. Wat hiervan ook de juridische status is, die voorwaarden vormden een belofte aan de burgers van Voorschoten pal te staan voor een goede gang van zaken en een acceptabel resultaat. Ook deze discussie moet worden voorbereid.
Zelf hebben wij indertijd besloten deelname aan dit fonds niet te steunen omdat we toen al dachten dat hieruit een weg door Voorschoten zou worden bekostigd, waar Voorschoten dan dus ook nog eens aan mee zou gaan betalen. Dat daarnaast hieruit wordt geïnvesteerd in openbaar vervoer dat de kwalificatie hoogwaardig niet verdient, in tegenstelling tot de oorspronkelijke plannen, maakt deelname aan dit fonds extra wrang.
Tenslotte beraden we ons op welke mogelijkheden er nog zijn om te voorkomen dat deze weg wordt aangelegd.
Kortom: GroenLinks zal doorgaan met verzet tegen de aanleg van de RijnlandRoute!