Donderdagavond 16 april is Erika Spil tot wethouder namens GroenLinks voor de gemeente Voorschoten beëdigd.

In verband met de maatregelen rond het coronavirus gebeurde dit digitaal, een mogelijkheid die in Nederland onlangs in een spoedwet is geregeld. Het betekende wel dat de benoeming over twee dagen verdeeld moest worden. Na een online beraadslaging de avond ervoor, moesten raadsleden donderdag individueel langskomen op het gemeentehuis om hun stem uit te brengen. De telling na afloop wees uit dat mevrouw Spil met een ruime meerderheid – achttien stemmen voor en één tegen – was gekozen. Zij zal de portefeuille Groen, Afval, Verkeer en Onderwijs onder haar hoede nemen.

Wethouder Spil brengt meer dan twintig jaar bestuurlijke ervaring met zich mee. Na haar studie Antropologie aan de Universiteit Leiden werkte zij vijftien jaar in de ideëel-commerciële sector. Daarna was zij negen jaar wethouder, eerst in de gemeente De Ronde Venen en meest recent in de gemeente Bunnik.

De fractie van GroenLinks herkent in Erika Spil een bestuurder in hart en nieren. In alle fases van haar carrière heeft zij laten zien dat zij mensen met verschillende achtergronden samen kan brengen. Zij doet dit op basis van een authentieke interesse in mensen en met gevoel voor de belangen van alle partijen. Hierdoor is zij in staat om ook in complexe situaties tot oplossingen te komen. Dit alles koppelt Erika aan een aanstekelijk enthousiasme over de uitdagingen van Voorschoten en de inzet van het coalitieakkoord daarop. Het is de inschatting van de fractie dat haar ervaring, capaciteiten en frisse perspectief een waardevolle toevoeging zijn aan het college van Voorschoten.